Opinia o wartości ruchomości lub szerzej o wartości środków trwałych i przedmiotów niskocennych (z wyłączeniem gruntów i nieruchomości), wykonywana jest w różnym celu i w różnym okresie funkcjonowania podmiotu.
Jednym z momentów, kiedy opinia jest potrzebna to np. zakup/sprzedaż lub wniesienie majątku aportem do przedsiębiorstwa. Strony oczywiście porozumiewają się na poziomie ogólnym tj. w skrócie ustalają, że majątek podmiotu A jest kupowany lub wnoszony do podmiotu B. W większości przypadków strony „widzą” główne maszyny i urządzenia omijając wyposażenie drobne, które jest wykorzystywane w procesie działania.
Podstawą do wyceny często jest zestawienie środków trwałych oraz majątku niskocennego przygotowane na konkretny dzień jaki strony ustalą. Zdarza się jednak, że w ramach zestawień znajdują się przedmioty, które są stare, nie są od dawna używane, zbędne lub ich w ogóle nie ma, ponieważ zostały zezłomowane.
Wycena majątku ruchomego w procesie sprzedaży lub przeniesienia to moment na „sprzątanie”. Wykonywane oględziny majątku oraz weryfikacja przedmiotów wykazanych w zestawieniu często uzmysławia potrzebę lub zbędność niektórych obiektów.
Jeśli wykonywany jest jeszcze spis majątku z natury, to dokładnie widać jak wiele przedmiotów jest zużytych, uszkodzonych, zbędnych, bo dana produkcja nie jest od wielu lat prowadzona, albo nie ma już nawet maszyn, do których można wykorzystać posiadane podzespoły widniejące na zestawieniu.
Jest to moment, aby w porozumieniu z księgowością przeprowadzić „porządki”. W efekcie możliwe jest ostateczne wskazanie przedmiotu wyceny, który jest przemyślany i zaakceptowany przez uczestników transakcji.
Tomasz Jagiełło – Lege Advisors