Do wykonania wyceny nieruchomości potrzebne są różnego rodzaju dokumenty. Oczywiście rodzaj dokumentu uzależniony jest od charakteru wycenianej nieruchomości.
Część informacji pozyskiwana jest od właściciela, a część dostarczana jest przez urząd miasta/gminy lub starostwo powiatowe po złożeniu odpowiednich wniosków i wniesieniu opłat.
Niezależnie od rodzaju nieruchomości jej właściciel powinien dostarczyć akt notarialny nabycia lub dokument potwierdzający nabycie. Kolejną istotną informacją jest numer księgi wieczystej nieruchomości lokalowej oraz numer księgi wieczystej gruntu. Ważnym dokumentem jest też zestawienie powierzchni, np. rzuty lokalu.
Posiadając wyżej wymienione dane, kolejnym krokiem jest zdobycie wypisu z rejestru gruntów, budynków czy lokali, kartoteki budynków lub lokali oraz wyrys z mapy ewidencyjnej czy zasadniczej.
Otrzymamy je na przykład w Urzędzie Miasta po złożeniu wniosku oraz po uiszczeniu odpowiedniej opłaty. Aby otrzymać wypisy należy złożyć wniosek EGiB, a w celu otrzymania wyrysu – wnioski P i P1. Wzory tych wniosków są uniwersalne w całym kraju.
Zuzanna Hrycuniak – Lege Advisors