Wycena terminala przeładunkowego zlokalizowanego w jednym z polskich portów morskich była dużym wyzwaniem dla specjalistów z Lege Advisors. Określając wartość takiej nieruchomości należy wziąć pod uwagę nie tylko charakter zabudowy i jej specyficzną funkcję, ale także położenie na obszarze portowym, który objęty jest szczególnymi regulacjami prawnymi.
Terminalem przeładunkowym nazywamy nieruchomość, której główna funkcja związana jest z rozładunkiem i składowaniem towarów różnego rodzaju. Mogą to być towary płynne, jak paliwa, benzyny, stałe czy sypkie (np. drewno, zboże). W przeciwieństwie do nieruchomości typowo magazynowych, przystosowanych do długiego przechowywania dóbr, terminale przeładunkowe są raczej miejscem, którym towary przechowywane są co do zasady krótko, tylko do czasu załadowania ich na inny środek transportu. Terminalami intermodalnymi nazywamy natomiast te obiekty, w których przeładunek następuje pomiędzy różnymi środkami transportu, np. transportu morskiego na drogowy czy kolejowy.
Ze względu na korzystne położenie Polski na mapie Europy, na linii tranzytu wschód -zachód i wobec wojny rozgrywającej się za naszą wschodnią granicą, pozycja naszego kraju jako centrum logistycznego uległa umocnieniu, co daje wyjątkowe możliwości rozwoju dla terminali przeładunkowych. Polska posiada cztery porty morskie (w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu), a także bardzo rozwiniętą sieć kolejową i coraz lepszą sieć dróg szybkiego ruchu, co daje duże możliwości dla logistyki w duchu intermodalności.
Terminal przeładunkowy, będący przedmiotem wyceny, stanowił obiekt o wielofunkcyjnej zabudowie i specjalistycznej infrastrukturze, niezbędnej dla prowadzenia działalności. Podobnie, jak w przypadku innych nieruchomości o podobnej funkcji, charakteryzował się bardzo dużą powierzchnią gruntu (ok. 50 ha). Duża powierzchnia gruntu jest potrzebna, bo daje dużo przestrzeni dla składowania towarów. Z drugiej strony, terminal charakteryzował się też stosunkowo niewielką intensywnością zabudowy. Budynków było niewiele, a część z nich miała charakter tymczasowy. Ciąg dalszy w kolejnej części…
Magdalena Pudło | Lege Advisors